Nytt verktøy for å fjerne brannbarrierer for e-drivstoff

Gjeldende standarder og retningslinjer er ikke tilstrekkelige når man ønsker å bygge eller konvertere skip til å seile på metanol, ammoniakk eller hydrogen. Sammen med ShippingLab utvikler Dansk Brand- og Sikringsteknikk Institut (DBI) derfor et verktøy som gjør det mulig å lage en merkevarestrategi for ethvert fartøy.

Publisert Sist oppdatert

Den maritime sektoren spiller en viktig rolle når det gjelder å redusere klimagassutslipp. Dels ved å bygge nye fartøyer som seiler på e-drivstoff som metanol, ammoniakk og hydrogen, og dels ved å bygge om eksisterende fartøy for de alternative drivstoffene.

Det er en lang tradisjon med mye erfaring med å seile med alternativt drivstoff som last. Men når man nå også skal seile på dem for fremdrift, er ikke gjeldende standarder og retningslinjer nok når det kommer til brannfare. Samtidig tar det tid å tilpasse dem til den nye håndteringen og bruken, som bl.a. kan omfatte hybridløsninger med både alternativt og tradisjonelt drivstoff. Derfor trenger sektoren veiledning nå, dersom brannsikkerhet for mannskap, passasjerer og last ikke skal bli et hinder for den grønne overgangen i maskinrommene.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Månedsabonnement

55,-


  • Tilgang på alle våre saker
  • Fornyes månedlig
  • Pris: 55 kr per måned
  • Ingen bindingstid

KJØP

Årsabonnement

560,-


  • Tilgang på alle våre saker
  • Fornyes årlig
  • Pris: 560 kr per år
  • Ingen bindingstid

KJØP

Bedriftsabonnement

990,-


  • Tilpasset din virksomhets behov
  • Alt på én faktura
  • Pris: Etter avtale
  • Ingen bindingstid

KJØP

Powered by Labrador CMS