ShippingLab og Dansk Brand- og Sikringsteknikk Institut (DBI) utvikler et verktøy som gjør det mulig å lage en merkevarestrategi for ethvert fartøy. Foto: Shutterstock
Nytt verktøy for å fjerne brannbarrierer for e-drivstoff
Gjeldende standarder og retningslinjer er ikke tilstrekkelige når man ønsker å bygge eller konvertere skip til å seile på metanol, ammoniakk eller hydrogen. Sammen med ShippingLab utvikler Dansk Brand- og Sikringsteknikk Institut (DBI) derfor et verktøy som gjør det mulig å lage en merkevarestrategi for ethvert fartøy.
Den maritime sektoren spiller en viktig rolle når det
gjelder å redusere klimagassutslipp. Dels ved å bygge nye fartøyer som seiler
på e-drivstoff som metanol, ammoniakk og hydrogen, og dels ved å bygge om
eksisterende fartøy for de alternative drivstoffene.
Det er en lang tradisjon med mye erfaring med å seile med
alternativt drivstoff som last. Men når man nå også skal seile på dem for
fremdrift, er ikke gjeldende standarder og retningslinjer nok når det kommer
til brannfare. Samtidig tar det tid å tilpasse dem til den nye håndteringen og
bruken, som bl.a. kan omfatte hybridløsninger med både alternativt og
tradisjonelt drivstoff. Derfor trenger sektoren veiledning nå, dersom
brannsikkerhet for mannskap, passasjerer og last ikke skal bli et hinder for
den grønne overgangen i maskinrommene.
Månedsabonnement
55,-
- Tilgang på alle våre saker
- Fornyes månedlig
- Pris: 55 kr per måned
- Ingen bindingstid
KJØP
Årsabonnement
560,-
- Tilgang på alle våre saker
- Fornyes årlig
- Pris: 560 kr per år
- Ingen bindingstid
KJØP
Bedriftsabonnement
990,-
- Tilpasset din virksomhets behov
- Alt på én faktura
- Pris: Etter avtale
- Ingen bindingstid
KJØP