Brannvesenet rykket i fjor ut på over 10 000 unødvendige utrykninger.

Færre unødige utrykninger gir bedre brannsikkerhet

Norges klart største brannvesen, Oslo brann- og redningsetat (OBRE) har igangsatt et prosjekt som har til hensikt å redusere unødige utrykninger. Omfanget av slike utrykninger er massivt, og konsekvensen for de som jevnlig utsettes for dette kan være at man ikke tar alarmene på alvor.

Publisert Sist oppdatert

OBRE har i mange år sett at alle unødige uttrykninger er et kjempeproblem. I 2023 hadde de over 10000 slike. I snitt innebærer det at brannmannskapene på hver av de 7 brannstasjonene i Oslo hadde 4 unødige utrykninger pr dag.

Flest i hele Norden 

Selv når man tar høyde for folketallet har Oslo høyest antall unødige utrykninger både i landet og faktisk i hele Norden. Derfor har man startet med et prosjekt som har til hensikt å redusere slike utrykninger betydelig. Carina Meyer jobber som spesialkonsulent i Seksjon alarm, Oslo brann- og redningsetat, og er den som daglig holder i prosjektet.

– Hovedmålsettingen er å forhindre at befolkningen får dårlige vaner knyttet til brannalarmer. En alarm er noe vi alle bør respondere raskt på, da det kan være snakk om situasjoner og hendelser som krever rask inngripen for at konsekvensen skal bli så liten som mulig, sier hun.

– Det er selvfølgelig også slik at i snitt 30 unødige utrykninger pr. dag for hele etaten gjør noe med beredskapssituasjonen. Det kan både gå ut over slagkraften vi har og utrykningstiden til andre reelle hendelser når ett eller flere vaktlag er opptatt med unødig utrykninger, sier Meyer.

I prosjektet bruker man tid på å analysere unødige utrykninger og finner frem til steder og adresser med flere unødige alarmer innenfor en kort periode. Ofte er det matlaging som utløser dette og i samarbeid med kunder kan man endre på følsomhet, detektorplassering og sjekke om ventilasjonen fungerer slik den bør for å redusere unødige alarmer.

Forkontor 

I prosjektet er de nå i ferd med å etablere et eget forkontor som skal ringe til kontaktpersoner på steder hvor det går en alarm uten at det er observert røyk, varme eller flamme og man mistenker det er en unødig alarm. De ringer altså FØR de sender ut et utrykningslag til næringslokaler, skoler og andre hvor det sannsynlig er våkne tilstedeværende personer som kan håndtere situasjonen. I disse tilfelle bidrar brannvesenet til at hendelsen blir håndtert på brukerstedet uten at det er behov for utrykning. Dette gjelder ikke boliger, sykehus og institusjoner hvor man rykker ut uansett.

OBRE jobber aktivt med de som har flest unødige utrykninger. Dette kan være ulike institusjoner og studentboliger. Da blir det en tett oppfølging med dialog og jevnlige møter for å endre rutiner slik at ikke alarmer oppstår unødig.

– Summen av alt vi gjør i dette prosjektet vil være med på å redusere mange unødige utrykninger noe som er viktig for både Oslos innbyggere og for Brann og redningsetaten, sier Meyer avslutningsvis.

Powered by Labrador CMS