Batteriboksen kan være klar til høsten
Teamet bak Batteriboksen har jobbet godt siden de vant Innovasjonsprisen i november i fjor. Det endelige produktet kan stå klart allerede etter sommerferien.
Tre måneder er gått siden Whtif
vant Brannvernforeningens Innovasjonspris. Siden den gang har mye skjedd,
sier oppfinneren René Depuis til Brann & Sikkerhet.
– Vi har vært i Danmark, for å gjennomføre tester på laboratoriet til DBI. Vi hadde med blant annet testrigg for penetrering og kjøkkenmiljøet vi har brukt tidligere, nymalt for anledningen, sier Depuis til Brann & Sikkerhet.
Vanskelig med referanser
Depuis forklarer til Brann & Sikkerhet at verken Whtif eller DBI har lykkes med å finne noen relevante standarder å teste batteriboksen opp mot. Derfor har de tatt i litt ekstra under testene, for sikkerhets skyld.
– Vi testet med en litium-polymer celle på 11,1 Wh. Denne cellen overgår alle kjente primær- og forbruksbatterier som er tiltenkt å havne i boksen når det gjelder energikapasitet, forklarer han.
Selve testene ble gjennomført utført utendørs.
– De hadde satt opp en kraftig modifisert container, med avtrekk som også renset lufta. Det var også satt opp med mulighet for slukking med vanntåke, sier Depuis.
– Verdifulle data
Testene ble gjort ved å sette i gang en termisk rusing i batteriene. Det skjedde både ved penetrering og ved overlading.
Det ble gjort opptak av testene, både i HD og med Flir varmekamera. Du kan se opptakene nederst i saken. Underveis ble det også tatt stillbilder, og sju termoelementer leste av temperaturen hvert femte sekund, forklarer Depuis.
– Vi fikk mye verdifulle data ut fra disse testene. Det ble målt hele 618℃ inne i boksen under en av testene, sier han.
Depuis sier alle testene var vellykket. Ingen av testene endte med at etikettene fra dispenseren i boksen, selve boksen eller kjøkkenmiljøet begynte å brenne. Både selve boksen og baggen inni tålte temperaturen.
– Dermed var det bare gjennom toppen at det kom ut flammer, gass eller røyk. Altså virket det slik vi hadde tenkt det, sier han.
Vil tåle mer
Testen ble gjort i en 3D-printet utgave av batteriboksen, sier Depuis. Dette gjør ham enda sikrere på at boksen vil tåle påkjenningen en termisk rusing vil føre til.
– Årsaken er at egenskapene til 3D-materialet er svakere enn det som vil bli benyttet i den ferdige boksen. Det gjelder både for varme- og brannmotstand, men også for mekanisk styrke. For de tekniske, vil materialene i den støpte Batteriboksen overgå V-0 (UL-94-standarden) med minst 0.4mm tykkelse, forklarer han. Den endelig boksen vil bli støpt i stedet for å bli 3D-printet.
I rute
Da Brann & Sikkerhet besøkte Whtif i forbindelse med tildelingen av prisen, anslo Depuis at produktet kunne komme på markedet i løpet av høsten 2024.
– Støpeformene blir bestilt i disse dager. Hvis alt går etter planen håper vi å ha pilotboksene på plass første halvdel av april, slik at vi kan ha en endelig gjennomgang og kvalitetskontroll, sier Depuis.
– Enn så lenge holder planen med å kunne levere første ordre rett over sommerferien, legger han til.